Als er een probleem is met een Chromebook kan het helpen om het apparaat terug te zetten naar de fabrieksinstellingen.


Terugzetten naar fabrieksinstellingen

  1. Om een Chromebook terug te zetten naar de fabrieksinstellingen hou je de Esc-toets, de Vernieuwen-toets Samsung Chromebook Refresh key en de aan/uit-knop voor een seconde ingedrukt.
    Het scherm wordt zwart en binnen enkele seconden verschijnt de melding Chrome OS ontbreekt of is beschadigd.

    Op een ander type Chrome-apparaat kun je met een Paperclip de Reset-knop indrukt houden en vervolgens op de aan/uit-knop drukken.

  2. Houd de Ctrl-toets ingedrukt en druk kort op de D-toets.
    Er verschijnt een melding over OS verificatie.


  3. Druk op de Enter-toets om OS verificatie uit te schakelen.
    Mogelijk wordt ook er gevraagd om op de spatiebalk te drukken.

    Op een ander type Chrome-apparaat kun je met een Paperclip de Reset-knop indrukken.

  4. Druk op de Enter-toets om OS verificatie weer in te schakelen.
    Hierna zullen de gegevens worden gewist en zal de Chromebook opnieuw opstarten.
    Na het opnieuw opstarten verschijnt er een scherm 'Welkom'.


Chrome-apparaat klaarmaken voor gebruik

  1. Klik op Aan de slag om het apparaat in te stellen.
    Hierna wordt gevraagd om een Wifi-netwerk te kiezen.

  2. Selecteer het Wifi-netwerk van de school en geef het wachtwoord op en klik op Doorgaan.
    Dan verschijnt er een scherm met de voorwaarden.

  3. Klik op Accepteren en doorgaan. 
    Het apparaat gaat controleren op updates.

    Mogelijk zal de het apparaat automatisch worden aangemeld voor enterprise.
    Als dat niet gebeurt en er verschijnt een inlogscherm van Google kun je dit handmatig doen.

  4. Houd hiervoor de Ctrl en de Alt-toets ingedrukt en druk kort op de E-toets.
    Er verschijnt nu een scherm met Zakelijke aanmelding.

  5. Log in met de gegevens die je hebt gekregen om apparaten aan te melden.
    Meestal is het e-mailadres cb@schoolnaam.nl. De ICT-coördinator van je organisatie is bekend met deze gegevens en anders zijn deze op te vragen via support@cloudwise.nl.

    Na het invoeren van de gegevens verschijnt er een scherm waar staat Je bent ingeschreven. Als je op Gereed klikt kom je bij het scherm om in te loggen zoals je gewend bent.


Als het niet lukt

Blijft de Chromebook het scherm met de tekst Chrome OS ontbreekt of is beschadigd tonen? Of blijft het probleem zich voor doen? Dan is het aan te raden om de Chromebook met een usb-stick te herstellen. Hiervoor kun je op een ander apparaat het Chromebook-herstelprogramma installeren. Meer informatie vind je op de pagina Je Chromebook herstellen van Google.