Voor de meeste scholen is het COOL Portaal zo ingesteld dat de beschikbare Basispoort applicaties automatisch worden geplaatst in de applicatiebibliotheek van zowel de leerkracht als de leerling. Je zult dus van iedere methode, waarvan je als groep een licentie hebt, een tegel in het COOL Portaal vinden. Het automatisch ophalen van deze beschikbare applicaties gebeurt vanaf de eerste keer inloggen, elke vier uur. Maar wat kun je doen als de applicatie niet zichtbaar is?
In het COOL portaal kan je applicaties indelen zoals je zelf wilt, zo kan je ook de applicaties slepen naar 'Overige applicaties'.
Zeker bij jongere leerlingen komt het voor dat dit per ongeluk is verplaatst.
Geen paniek, dit kan je als leerkracht ook monitoren!
Meer informatie hierover vind je hier.
Dan kan dit aan de cookies of cache liggen. Dit zijn gegevens die lokaal in de browser worden opgeslagen om pagina's die je bezoekt sneller te kunnen laden, echter kan het voorkomen dat een pagina ineens fout wordt geladen juist door deze gegevens.
Soms blijft het scherm wit, de pagina kan blijven laden of je krijgt een foutmelding zoals deze:

Binnen de Google Chrome Browser:
Druk op de toetscombinatie Ctrl+Shift+Delete.
Selecteer bij 'Periode' de optie 'Alles'.
Vink 'Cookies en andere sitegegevens' aan.
Vink 'Gecachte afbeeldingen en bestanden' aan.
Druk vervolgens op 'Gegevens wissen'.
Binnen de Microsoft Edge Browser:
Druk op de toetscombinatie Ctrl+Shift+Delete.
Selecteer bij 'Tijdsbereik' de optie 'Gehele tijd'.
Vink 'Cookies en andere sitegegevens' aan.
Vink 'Afbeeldingen en bestanden in de cache' aan.
Druk vervolgens op 'Nu wissen'.
Mocht dit niet helpen, dan kan het zo zijn dat de uitgever van de lesmethode een storing heeft. Op onze storingspagina kun je de juiste website bij de juiste uitgever vinden.
Dit omdat het vanuit de uitgever eerst wordt doorgestuurd naar Basispoort voordat de lesmethode in het COOL portaal komt.
Heb je de lesmethode of licentie nog niet gekoppeld aan de groep of aan de leerlingen?
Dit kunnen wij helaas niet voor je doen. Het koppelen van de methodes gebeurt namelijk vanuit het beheersportaal van de uitgeverij. Zodra dit gedaan is kan het dus tot vier uur duren.
De ICT-Coordinator van de school kan de lesmethode of licentie koppelen aan de groep of leerling, zodat de leerling deze kan gebruiken.
Tekst en uitleg vindt je op de webpagina van de uitgeverij, hier volgen een aantal handige links.
Blink
Koppeling Basispoort
Cito
Leerling in beeld
Lexima
Handleiding Lexipoort
Malmberg
Methode niet zichtbaar in Basispoort
Licenties per kind koppelen
Nieuwsbegrip
Nieuwsbegrip en Basispoort koppelen
Noordhoff
Junior Cloud
ThiemeMeulenhoff
Veelgestelde vragen, hulp bij inloggen
Zwijssen
Top 5 veelgestelde vragen (Scroll naar beneden)
Kom je er na deze stappen nog steeds niet uit?
Neem dan contact op met onze supportdesk via een ticket of bel naar 085 273 3007